Daedalic Entertainment stopt met het ontwikkelen van games en zal zich voortaan richten op het uitgeven van spellen, zo heeft het bedrijf aangekondigd. Deze strategische verschuiving zal echter leiden tot het verlies van bijna een kwart van het personeel. De recente release van The Lord of the Rings: Gollum in mei werd over het algemeen slecht ontvangen, wat mede heeft bijgedragen aan dit besluit.
In een verklaring aan het Duitse medium Games Wirtschaft sprak Daedalic over “een moeilijk keerpunt” en “een nieuw begin”. Als gevolg van deze koerswijziging zullen 25 van de 90 banen bij de studio komen te vervallen. Hoewel de studio werkte aan een andere The Lord of the Rings-game, is het onduidelijk of een andere studio dit project nu zal overnemen. Het werk aan Surviving Deponia zal echter doorgaan, aangezien dit wordt ontwikkeld door een externe studio.
Daedalic Entertainment staat voornamelijk bekend om de avontuurgame The Lord of the Rings: Gollum, die beschikbaar is voor consoles en pc. Het spel draait om het personage Gollum en stealth-gerichte gameplay. Na de release ontving het spel vrijwel uitsluitend negatieve reacties, voornamelijk vanwege bugs en slecht uitgewerkte gameplay-elementen. De ontwikkelaar bood eerder zijn excuses aan voor deze tekortkomingen en heeft aangegeven te werken aan een patch om de problemen aan te pakken.
In februari vorig jaar werd Daedalic overgenomen door de Franse game-uitgever Nacon. Het is nog onbekend wat de impact van deze nieuwe strategie zal zijn op de samenwerking tussen de twee bedrijven.
Met deze verschuiving in focus hoopt Daedalic Entertainment zich te kunnen herpositioneren in de game-industrie en een succesvolle toekomst tegemoet te gaan als uitgever van spellen. Het is afwachten hoe dit besluit en de daaropvolgende veranderingen het bedrijf zullen beïnvloeden, evenals de verdere ontwikkeling van The Lord of the Rings-franchise en andere toekomstige projecten van Daedalic.